Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Østfold

Østfold kulturutvikling

Postadresse: Dokka 3A, 1671 Kråkerøy

Besøksadresse: Dokka 3A, 1671 Kråkerøy

Telefon: 922 40 493 (Jose Leguina), 977 55 480 (Ole Jacob Evensen)

Kontaktperson:Jose Leguina, Ole Jacob Evensen

Antall produksjoner: 17

  • Alle
  • VGS

Alene. Sammen

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Alene.Sammen er en tematisk utstilling som tar for seg annerledeshet og utenforskap, på et personlig plan; så vel som i en større kulturell og sosial kontekst. Hvem er det som er innenfor og utenfor i samfunnet vårt? Hvordan møter man annerledeshet? Alene.Sammen er en utstilling som ønsker å skape refleksjon og diskusjon gjennom å benytte 2 utvalgte kunstverk: en skulptur og et lydverk.Skulpturen "Indecisive Angles (V)" av Sofia Hultén er en dysfunksjonell tralle som har blitt omformet. Fra å være en funksjonell gjenstand til å bli et estetisk objekt. Er det bra at tralla blir unik? Eller oppfattes den som ensom og stakkarslig? Mister den helt sin tilhørighet? Med denne skulpturen ønsker vi å sette fokus på at det å være annerledes kan være noe unikt og positivt.Lydverket "The Exclusion"av Joanna Lombard består av 8 høyttalere formet som en sirkel. Når man trer inn i sirkelen blir man møtt av et flerstemt latterkor. Kunstneren tar utgangspunkt i personlige erfaringer fra sin oppvekst. Blir man ledd av eller ler man med? Er man innenfor eller utenfor? Tvetydigheten i dette lydverket skaper ubehag og usikkerhet. Man får oppleve på kroppen hvordan det kan føles å bli holdt utenfor.Gjennom denne utstillingen får elevene møte ulike kunstuttrykk i samtidskunsten, og reflektere rundt kunstverkene og utstillingens tematikk.Begge arbeidene er kjøpt inn fra Momentumbiennalen 2015 (Momentum 8) og eies av Punkt Ø.Sofia Hultén: Indecisive Angles (V), 2015, skulptur, modifisert ståltralleJoanna Lombard: The Exclusion, 2015, 8 kanals lydinstallasjon, 10 min

Amund Maarud

Musikk, Trinn: 8-VG3
"Hjertet mitt er blues og energien min er rock" ​Amund Maarud har en lang karriere bak seg på tross av sin unge alder. ​Bare seks år gammel debuterte han i familiebandet MaarudKara sammen med broren Henrik og faren. Amund har flere utgivelser bak seg, både som soloartist og som medlem i band som The Grand og nå nylig i Lucky Lips. ​De siste årene har han stilmessig presentert musikk i grenselandet mellom blues og psykedelisk rock. Sin forkjærlighet for "skitten" rock med blues-undertoner viste han også på sin Spellemannsnominerte plate, "Dirt".

Anima

Musikk, Trinn: 1-7
Anima, betyr sjel på latinsk. Ordet klinger fint i øret, og det handler om tanker og følelser. Vi er alle forskjellige, med ulike tanker og følelser. I denne konserten kombineres mye forskjellig musikk i en form som nettopp kan gi rom for forskjellige tanker og følelser. Fiolinisten Catharina Chen regnes som en av de mest lovende unge, norske utøvere innen klassisk musikk. Hun har vært solist med alle de store norske orkestrene, samt orkestre i både Kina og USA. Hun er, som tidenes yngste, orkesterleder ved Den Norske Opera & Ballett. Nå kommer hun snart til skolen din!Som utøver har hun spilt på ulike plattformer, alt fra Arena di Verona med titusener av tilskuere til en liten gymsal med fem i salen. Dette sier hun om å spille for barn og unge: ”Gjennom mitt liv og yrke har jeg også i snart 7 år spilt en del skolekonserter rundt om i landet og fått lov til å vokse og lære meg selv å kjenne som kunstner. Barn er ufiltrerte, de er ærlige og de gir full tillitt til rommet og oss kunstnere. Derfra skapes øyeblikkene. Jeg kaller barna for 'raw', nettopp fordi de lever i nuet”Med musikken i fokus, og med hver enkelt elevs energi og tilstedeværelse, blir konserten unik i form av at hun spiller på elevenes energi. Slik er også elevene med på å forme konserten. Forberedelse til konserten
  • La elevene få informasjon om konserten gjennom å se videoteaseren øverst på denne siden før besøket. 
les og hør mer om Catharina: Catharina Chens hjemmesideSe Catharina fortelle om å være konsertmester i Operaorkesteret

Astro Buddha Agogo

Musikk, Trinn: 1-7
For jazztrioen Astro Buddha Agogo er det ikke noe som heter barnemusikk eller voksenmusikk – kun god musikk. Gruppen spiller med samme innlevelse og glede uansett hvem de spiller for. Musikken går i kroppen, og det rytmiske drivet er det grunnleggende elementet som når alle alderstrinn. Musikken er i fokus, og Astro Buddah Agogo ønsker å gi deg en ny musikalsk opplevelse som gir deg lyst til å oppsøke og utforske musikk du normalt ikke lytter til.De er eminente til å stable en fest på beina; de engasjerer sitt publikum, de tar barn, som voksne, alvorlig, og så er de noen gudsbenådede, lune underholdere, som det er vanskelige å ikke like» Sitat, dansk grunnskolelærerForberedelse: La elevene se den vedlagte videoen "music for shoeshine" før konserten.Denne konserten kan forankres i: Musikk. Se Kompetansemål i lenken til høyre på denne siden.

Brødre & søstre (NIE Teater i samarbeid med Brageteatret )

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
"Brødre & Søstre" er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +DKS Viken oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder DeploigeProdusent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Carl Fredriksens Transport

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Hva ville jeg ha gjort? Det er spørsmålet man umiddelbart stiller seg når man hører historien om Carl Fredriksens Transport. Ville jeg ha risikert noe for å hjelpe eller ville jeg latt være? Avstanden i tid gjør at disse spørsmålene blir mulige.Carl Fredriksen Transport er navnet på den største flyktningetransporten fra Norge til Sverige under 2.V.K. I løpet av seks uker i 1942/43 ble rundt 1000 personer reddet ombord på lastebiler: Ca.500 jøder og 500 norske milorg-soldater. Det begynte 27.oktober 1942: tidlig om morgenen banket det på i gartneriet til Rolf Syversen på Carl Berner i Oslo. Utenfor stod de fire brødrene London. De var tydelig redde: «Du må hjelpe oss, tyskerne har nettopp tatt faren vår. Alle jødiske menn blir arrestert.»Rolf Syversen hadde ikke vært involvert i motstandsarbeid og han skulle bli far om ikke lenge. Likevel satte han livet på spill for å redde jødiske flyktninger. For Brødrene London var bare begynnelsen på en av krigens mest dramatiske redningsaksjoner. Forestillingen følger menneskene ombord i tre av lastebilene: Familien London, den nitten år gamle jødiske jenta Sara Tomsinsky (Gogo) og de to tsjekkiske barna Vera og Tibor. Disse menneskene skulle komme til å få vidt forskjellige skjebner.Donau-transporten, fangeskipet som fraktet 532 jødiske barn, voksne og gamle til Auschwitz ligger som et dramatisk og tragisk bakteppe. Per Jostein Aarsand forteller historien på en måte som gjør det mulig å ta inn krigens alvor og Solfrid Molland spiller jødisk musikk på trekkspill og synger på jiddisch. 

Der barn sover

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Ett bilde sier mer enn tusen ord…» og sjeldent er dette mer treffende enn i fotojournalistikken. Den svenske fotografen Magnus Wennman har jobbet hele livet med å utvikle seg som en historieforteller. Med sitt prosjekt «Der barn sover» hvor han gjennom den eskalerende flyktningkrisen som rammet Europa i 2015 fotograferte sovende barn på flukt, traff han en nerve som gjorde at en hel verden begynte å lytte til historiene hans. I en serie på 22 bilder viser han oss en gripende fortelling om flyktningbarn på flukt fra krigen i Syria, og deres midlertidige «soverom» på reisen gjennom Europa. I skoleversjonen av utstillingen «Der barn sover» vil elevene få møte 8 utvalgte fotografier fra serien direkte montert i sitt klasserom. Dette er et møte som ønsker å gi perspektiv på fotografiet som et estetisk og kunstnerisk - så vel som et kritisk fortellende medium. Ved å invitere til en felles samtale rundt disse fotografiene ønsker vi med «Der barn sover» å åpne opp for diskusjon og refleksjon bilder og visuell kultur så vel som samfunnsrelevante spørsmål rundt den pågående migrasjonskrisen i Europa, den største siden 2. verdenskrig.Magnus Wennman er en høyt prisvinnende fotograf og fotojournalist med bla. 2 World Press Photo Awards, 14 Picture of the Year Awards. Utstillingen «Der barn sover» har bla. vært vist ved Fotografiska Museet i Stockholm, og i FN bygningen i New York.Denne fotodokumentar  produksjonen er utarbeidet i nært samarbeid med DOK-festivalen. DOK-festivalen arrangeres i Fredrikstad hvert år, regnes som Nordens viktigste foto-festival.

Jeg synger din sang min venn

Musikk, Trinn: 1-7
Har du  venner som synger sanger fra sine hjemland? Skjønner du hva de handler om selv om du ikke forstår hvert ord de synger?

De som er barn og ungdom nå, skal overta oppgaven med å utvikle Norge  videre som nasjon. Interesse og respekt for andres kultur og uttrykksmåte er en viktig del av dette arbeidet.

Et fint sted å starte, er å høre på og lære seg  venners sanger. Sanger fra andre kulturer, sanger på andre språk. Denne konserten heter "Jeg synger din sang min venn".  Her får vi høre sanger fram mange land, på mange språk.  Kanskje du kjenner igjen en melodi eller to?.

Linde Hagerup - Plutselig ble det et dikt

Litteratur, Trinn: 5-7
Dette er et mini-kurs i kreativ skriving, og som legger vekt på at alle elvene deltar aktivt både i samtalene forfatteren har med dem; og i selve skriveprosessen. Et sentralt poeng er å ufarliggjøre skrivnignen, gjøre den morsom og overraskende. Alt av skrivning foregår i grupper, og det er viktig at alle oppnår tekstlige resultater. Gjennom forskjellige metoder som forfatteren innfører i kurset, kommer man frem et overraskende resultat: et dikt kan være hva som helst! Alle kan skrive dikt. Alt er lov, og ingenting er feil! Kjente dikt dekonstrueres og bygges opp igjen, muligens med resultater langt unna originalen; men like gyldige!

Min nabo Totoro

Film, Trinn: 1-4
Min nabo Totoro  er en japansk animasjonsklassiker fra 1998, som, til stor glede for nye generasjoner, ble re-lansert i 2016.  Dette er et sjarmerende, fargesprakende og magisk stykke barnefilm fra det verdensberømte Studio Ghibli og regissør Miyazaki Hayao. Det er en barnefilm som springer ut av en makeløs fantasi og viser en verden som på mange måter ligner vår egen, men hvor magien aldri er langt unna. Når Mei og Satsuki flytter på landet møter de Totoro, skogens vokter. Plutselig blir hverdagen fylt av magiske eventyr sammen med den svære skogsguden! En vakker vårdag kommer en tungt lastet bil kjørende gjennom et fredelig og fargesterkt landskap. I bilen sitter ti år gamle Satsuki, den fireårige lillesøstera hennes, Mei, og faren deres. For de to søstrene er dette starten på et spennende eventyr, og de legger ikke skjul på at de håper det gamle huset de skal flytte inn i er hjemsøkt. Vel framme i huset syns de faktisk at de ser noe eller noen de slett ikke er sikre på om virkelig kan være der, og henrykte prøver de å bli venner med de merkelige skapningene som kanskje bor i huset deres. Nabokona, som de straks begynner å kalle bestemor, kan fortelle hvem det er de har møtt. Bestemor har nemlig sett litt av hvert før! Innimellom eventyrene og skoledagene finner Satsuki tid til å skrive lange brev til mora, som ligger på sykehus og gleder seg til å gjenforenes med familien sin.

Skildringen av de to jentene er så mesterlig at barn (og voksne !) vil kjenne seg igjen. Ingen som har sett ansiktet til den lettere forelskede gutten Kanta når han har gitt paraplyen sin til Satsuki, eller den furtne Mei som heller vil være med Satsuki på skolen enn å bli passet av bestemor, vil lenger tro at tegnefilmer og barndomsskildringer er noe som er forbeholdt barna.Filmformidler Per Eirik Gilsvik (Film fra Sør)  introduserer filmen. Per Eirik vil også har en liten samtale med elevene i etterkant filmen om dette magiske animasjonsuniverset.

Om bare Lyseblå kunne bli superhelt

Annet, Trinn: 1-4
Tenk om man kunne ha vært en superhelt i en superheltverden, langt borte. Uovervinnelig, en som aldri ga opp, en som ingen kunne være slemme mot.Hadde man da vært en sånn gutt som man burde være?"Hvis jeg ikke mobber andre, blir jeg mobbet selv - jeg vil ikke bli slått og mobbet mer, mamma". (gutt 6 år)Lyseblå er en redd gutt, men det er det ingen som vet. I skolegården står han ofte alene. Han får ikke være med når de andre guttene spiller fotball, fordi han er for dårlig. Han ødelegger istedenfor. Han bråker i timene og plager de som er pingler. Det er bedre enn å bli mobba selv. Lærerne tør han ikke snakke med, og mamma og pappa blir bare lei seg.Innerst inne drømmer Lyseblå om å være en superhelt slik at lærerne og de andre ungene skal se at han også får til noe og ikke bare er en pyse og en liten dott i universet.Scenekunstneren Katja Brita Lindeberg redefinerte det rosa jenteuniverset for oss i den publikumsvinnende barneforestillingen «Om bare Rosa kunne trylle». Denne gangen retter hun blikket mot forventningene vi møter små gutter med, i alt sitt superheltfokus og idrettsstjernedyrking.Hva er spillereglene, og hva skjer med dem som ikke klarer å spille med? Hva er det som gjør at noen faller utenom? Hva er det som gjør at klovnen Lyseblå mislykkes i å være gutt?

SAMIRA OG SKJELETTENE

Litteratur, Trinn: 1-4
Inne i kroppen har vi skjelett, sier frøken. Æsj! Noe så ekkelt! Skjelett inni kroppen, det vil i hvert fall ikke Samira ha! Vekk med det! Heldigvis vet mamma råd …Med utgangspunkt i boka Samira og skjelettene leser og forteller Camilla. Hun viser hvordan en bildebok blir til, fra en liten idé, gjennom slit og strev og skisser og fulle søplebøtter, til ferdige illustrasjoner og bok. Og hun viser hvor utrolig flink hun er til å tegne. Men alt går kanskje ikke alltid helt som hun vil…

SITUASJONER - en kunstnerisk utforskning av arkeologi

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Hvordan tilegner vi oss kunnskap om fortiden?Kunstneren Nina Torp har fulgt et arkeologisk utgravingsprosjekt. Dette resulterte i utstillingen «Situasjoner – det arkeologiske rommet» ved Kulturhistorisk museum i Oslo i 2018. Elevene får møte kunstneren og se noe av utstillingen. 

Stumfilmkonsert

Musikk, Trinn: 1-7
Stum film, men aldri helt stille. Musikk har alltid vært en viktig del av en filmopplevelse, og særlig i stumfilmens tid hvor filmvisningen alltid hadde levende musikk til visningene. Stumfilmpianisten akkompagnerte filmen, men musikken gav også publikum viktige hint om stemninger og atmosfære.Kjetil Schjander Luhr er en ekte stumfilmpianist. Til vanlig arbeider han på Cinemateket i Oslo, men nå skal han lage stumfilmkonserter i skolens gymsaler. Han viser hvordan musikken er et viktig element for filmopplevelsen, og hvordan den kan være med på å fortelle historien i filmen. I tillegg består musikken av en del improvisasjon, noe som gjør at de gamle filmene får et element av nyskapning og uforutsigbarhet.Denne forestillingen kan forankres i: Musikk og norsk. Se lenken til kompetansemål til høyre på denne siden.

Symphony - Tunnel Vision

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Symphony  - Tunnel Visioner et interaktivt verk av kunstnerduoen Lundahl & Seitl og var en del av Momentum 8 (2015). Verket ble innkjøpt av Punkt Ø og det ble laget en versjon for Galleri F 15. Den tredje og siste versjonen blir for bruk i skoler (gymsal). Elevene utfordres til å lede og bli ledet av hverandre, og ta i bruk hele seg i møte med dette virtuelle verket. Fratatt den visuelle sansen, ledes man innover i sin egen forestillingsverden.Med bind for øynene og lyd i hodetelefoner blir eleven ført gjennom rommet i bestemte koreografiske bevegelser. Gjennom lyd, lys og koreografi skapes det i Symphony - Tunnel Vision en total sanselig opplevelse hvor rom, tid og persepsjon utforskes.I dette interaktive verket handler det om den unike estetiske opplevelsen hver enkelt elev får, og som blir viktig å snakke om i etterkant. Hva så man, hva luktet man, hva følte man? Hvordan er dette kunst når vi faktisk blir fratatt vår visuelle sans? Hvordan bruker man da sine andre sanser? Og er disse kanskje like viktig for kunstopplevelsen? Opplever man kunst bare med øynene?

The alehouse sessions

Musikk, Trinn: 8-10
I denne konserten gjenskaper Barokksolistene noe av den stemningen som fantes på puber og i vertshus i London på 16- og 1700 tallet. Med folkelig, forførende, gripende og morsom sang og musikk, akkompagnert av snakk og humor. Fra de store scenene i Europa kommer Barokksolistene med The alehouse sessions til din skole!Med et ensemblet som består av musikere på solistnivå, alle blant de fremste på sine instrumenter i Norden og Europa, og med musikk som har røtter flere hundre år tilbake i tid, settes musikken i en kontekst og fremføres på en måte som gir den nytt liv og aktualitet.Om Alehouse​​​​​​​. Stedene, som altså har blitt kalt taverns eller alehouses, har helt siden middelalderen vært britenes “andre hjem”. Her har lyden av snakk, sang, musikk og den evige klirringen i ølglass til alle tider fylt rommene med liv. På slutten av 1600 tallet, når teatrene ble stengt av religiøse grunner, ble mange av disse skjenkestedene gjort om til såkalte Musick-Houses, hvor musikere ble samlet for å holde intime konserter for et entusiastisk og øltørst publikum. På disse stedene traff man Henry Purcell og mange andre komponister som presenterte sine nyeste komposisjoner, eller spilte livlige musikalske dueller med de lokale folkemusikerne. Les mer her: The Alehouse Sessions – the Long Story​​​​​​​Om Bjarte Eike og Barokksolistene
The Alehouse Sessions er kuratert og utviklet av Bjarte Eike - Spillende, kunstnerisk leder av BarokksolisteneEnsemblet består av musikere på solistnivå, alle blant de fremste på sine instrumenter i Norden og Europa. BarSol er tenkt som en møteplass hvor dyktige musikere kan utfolde seg. Gjennom Eikes dedikerte, personlig gjennomtenkte og nyskapende programmer kan ensemblet opptre som kammerorkester, pub-band, fri improviserende gruppe, cross-over ensemble, eller i helt små intime kammergrupper.  BarSol har turnert i hele Europa, innspilt en rekke plater. Barokksolistene har sitt fundament i den tidlige musikken, men fokuserer på å nå et så bredt publikum som mulig gjennom virtuost spill og spennende programkonsepter - konsertene blir ofte omtalt som lekende og grensesprengende.Les mer: http://barokksolistene.com

Tomboy

Film, Trinn: 5-7
Tomboy er en gripende film som befinner seg i skillet mellom uskyldig barndom og en gryende, røff ungdomstid. Den er en følsom, realistisk og til tider komisk, med sterke prestasjoner fra alle involverte. Dette er regissør Céline Sciammas kritikerroste og prisvinnende andre spillefilm.I filmhandlingen møter vi en familie med to døtre, 10 år gamle Laure og 6 år gamle Jeanne. I jeans og t-skjorte, og med kortklipt hår, er det lett å forveksle Laure med en gutt, og det er nettopp det som skjer da hun møter nabojenta Lisa. Laure blir Mikael. Hjemme med foreldrene og den jentete lillesøsteren er hun Laure - med vennene og den nye kjæresten er hun Mikael. Med kreative midler skjuler hun sin lille hemmelighet og bygger sin nye identitet. Men leken må nødvendigvis ende: Skoleferien er snart over. Sannheten må frem i lyset og Laure må ta konsekvensene av det som begynte som en uskyldig lek.Tomboy /  guttejente er som oftest en noe nedsettende betegnelse på ei jente som oppfører seg mer likt kjønnsrollen til en gutt enn kjønnsrollen til en jente. Uttrykket kan også peke på ei jente som benytter seg av leker tilsvarende gutter på samme alderMed Tomboy leverer regissør Céline Sciamma leverer en varm fortelling om oppvekst, kjønnsidentitet og seksualitet. En film som også handler om forhold mellom barn, og mellom barn og foreldre; og ikke minst det mer komplekse forholdet mellom ens hjerte og kropp. Filmen har vunnet en rekke priser, deriblant Teddy-prisen under filmfestivalen i Berlin.Filmen innledes, og avsluttes med mulighet for samtale og spørsmål om tematikk, av filmjournalist Karsten Meinich fra filmnettstedet Montages.no
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter