Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Østfold

Østfold kulturutvikling

Postadresse: Dokka 3A, 1671 Kråkerøy

Besøksadresse: Dokka 3A, 1671 Kråkerøy

Telefon: 922 40 493 (Jose Leguina), 977 55 480 (Ole Jacob Evensen)

Kontaktperson:Jose Leguina, Ole Jacob Evensen

Antall produksjoner: 44

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

Alene. Sammen

Visuell kunst, Trinn: 5-7
Alene.Sammen er en tematisk utstilling som tar for seg det å være annerledes og det å føle seg utenfor på et personlig plan, men og i en større kulturell kontekst. Hvem er det som er innenfor og utenfor i samfunnet vårt? Hvordan møter man annerledeshet? Alene.Sammen er en utstilling som ønsker å skape refleksjon og diskusjon gjennom å benytte 2 utvalgte kunstverk: en skulptur og et lydverk.
Skulpturen "Indecisive Angles (V)" av Sofia Hultén er en dysfunksjonell tralle som har blitt omformet. Fra å være en funksjonell gjenstand til å bli et estetisk objekt. Er det bra at tralla blir unik? Eller oppfattes den som ensom og stakkarslig? Mister den helt sin tilhørighet? Med denne skulpturen ønsker vi å sette fokus på at det å være annerledes kan være noe unikt og positivt.Lydverket "The Exclusion"av Joanna Lombard består av 8 høyttalere formet som en sirkel. Når man trer inn i sirkelen blir man møtt av et flerstemt latterkor. Kunstneren tar utgangspunkt i personlige erfaringer fra sin oppvekst. Blir man ledd av eller ler man med? Er man innenfor eller utenfor? Tvetydigheten i dette lydverket skaper ubehag og usikkerhet. Man får oppleve på kroppen hvordan det kan føles å bli holdt utenfor.
Gjennom denne utstillingen får elevene møte ulike kunstuttrykk i samtidskunsten, og reflektere rundt kunstverkene og utstillingens tematikk.
Begge arbeidene er kjøpt inn fra Momentumbiennalen 2015 (Momentum 8) og eies av Punkt Ø.Sofia Hultén: Indecisive Angles (V), 2015, skulptur, modifisert ståltralleJoanna Lombard: The Exclusion, 2015, 8 kanals lydinstallasjon, 10 min

Alene. Sammen (vgs)

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Alene.Sammen er en tematisk utstilling som tar for seg det å være annerledes og det å føle seg utenfor på et personlig plan, men og i en større kulturell kontekst. Hvem er det som er innenfor og utenfor i samfunnet vårt? Hvordan møter man annerledeshet? Alene.Sammen er en utstilling som ønsker å skape refleksjon og diskusjon gjennom å benytte 2 utvalgte kunstverk: en skulptur og et lydverk.Skulpturen "Indecisive Angles (V)"av Sofia Hultén er en dysfunksjonell tralle som har blitt omformet. Fra å være en funksjonell gjenstand til å bli et estetisk objekt. Er det bra at tralla blir unik? Eller oppfattes den som ensom og stakkarslig? Mister den helt sin tilhørighet? Med denne skulpturen ønsker vi å sette fokus på at det å være annerledes kan være noe unikt og positivt.Lydverket "The Exclusion" av Joanna Lombard består av 8 høyttalere formet som en sirkel. Når man trer inn i sirkelen blir man møtt av et flerstemt latterkor. Kunstneren tar utgangspunkt i personlige erfaringer fra sin oppvekst. Blir man ledd av eller ler man med? Er man innenfor eller utenfor? Tvetydigheten i dette lydverket skaper ubehag og usikkerhet. Man får oppleve på kroppen hvordan det kan føles å bli holdt utenfor.Gjennom denne utstillingen får elevene møte ulike kunstuttrykk i samtidskunsten, og reflektere rundt kunstverkene og utstillingens tematikk.Begge arbeidene er kjøpt inn fra Momentumbiennalen 2015 og eies av Punkt Ø.Sofia Hultén: Indecisive Angles (V), 2015, skulptur, modifisert ståltralleJoanna Lombard: The Exclusion, 2015, 8 kanals lydinstallasjon, 10 min

Amina Sewali

Musikk, Trinn: 8-10
Når dere har sett videoen ovenfor, kan dere bli bedre kjent med Amina Sewali ved å kikke på lenkene nedenfor.Amina lærte seg å lage musikk hjemme på soverommet. Hun har laget en liste med fire videoer som inspirerer henne:1: African Woman Plays Guitar2: Lauryn Hill i filmen Sister Act 23: Bobby McFerrin - Ave Maria4: Beardyman @BBC Comedy Proms 2011, Royal Albert Hall________________________________________________Amina har medvirket i filmen 99 % Ærlig. Se traileren herAmina har sunget på Slottet, sendt på NRK. Se klippet herVil du lære å lage beats av Amina? Se her

Amund Maarud

Musikk, Trinn: 1 år-5 år og 1-VG3 ++
"Hjertet mitt er blues og energien min er rock" ​Amund Maarud har en lang karriere bak seg på tross av sin unge alder. ​Bare seks år gammel debuterte han i familiebandet MaarudKara sammen med broren Henrik og faren. Amund har flere utgivelser bak seg, både som soloartist og som medlem i band som The Grand og nå nylig i Lucky Lips. ​De siste årene har han stilmessig presentert musikk i grenselandet mellom blues og psykedelisk rock. Sin forkjærlighet for "skitten" rock med blues-undertoner viste han også på sin Spellemannsnominerte plate, "Dirt".

Anima

Musikk, Trinn: 1-7
Anima, betyr sjel på latinsk. Ordet klinger fint i øret, og det handler om tanker og følelser. Vi er alle forskjellige, med ulike tanker og følelser. I denne konserten kombineres mye forskjellig musikk i en form som nettopp kan gi rom for forskjellige tanker og følelser. Fiolinisten Catharina Chen regnes som en av de mest lovende unge, norske utøvere innen klassisk musikk. Hun har vært solist med alle de store norske orkestrene, samt orkestre i både Kina og USA. Hun er, som tidenes yngste, orkesterleder ved Den Norske Opera & Ballett. Nå kommer hun snart til skolen din!Som utøver har hun spilt på ulike plattformer, alt fra Arena di Verona med titusener av tilskuere til en liten gymsal med fem i salen. Dette sier hun om å spille for barn og unge: ”Gjennom mitt liv og yrke har jeg også i snart 7 år spilt en del skolekonserter rundt om i landet og fått lov til å vokse og lære meg selv å kjenne som kunstner. Barn er ufiltrerte, de er ærlige og de gir full tillitt til rommet og oss kunstnere. Derfra skapes øyeblikkene. Jeg kaller barna for 'raw', nettopp fordi de lever i nuet”Med musikken i fokus, og med hver enkelt elevs energi og tilstedeværelse, blir konserten unik i form av at hun spiller på elevenes energi. Slik er også elevene med på å forme konserten. Forberedelse til konserten
  • La elevene få informasjon om konserten gjennom å se videoteaseren øverst på denne siden før besøket. 
les og hør mer om Catharina: Catharina Chens hjemmesideSe Catharina fortelle om å være konsertmester i Operaorkesteret

Arrangørkurs

Annet, Trinn: 8-VG3
I dette kurset ser vi nærmere på:
  • Hva gjør en arrangør?
  • Hva er et arrangement?
  • Hvordan kan et arrangement bli vellykket?
Kursholderne bruker konkrete eksempler fra Den kulturelle skolesekken (DKS), Ung Kultur Møtes (UKM) og tar gjerne utgangspunkt i eventuelle prosjekter elevene allerede er i gang med.Noen av kursene passer det seg å gjennomføre et lite arrangement, da er det muligheter for å lære mer om det tekniske og markedsføringen av et arrangement.

AWESOMNIA

Musikk, Trinn: 8-VG3
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne,
sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.
- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du
høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening. Awesomnia består av
beatboxer Beatur fra Island og Nick Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper
Awesomnia aggressiv, smooth og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og
dancehall.

Følg hjertet ditt og aldri la frykten stå i veien for deg og dine drømmer!
Faller du må du reise deg opp..så lykkes du tilslutt!

Awesomnia.

- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap,
men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!!
- Frøya Kulturskole

Bel Horizon på kvelden Kykkelsrud i Askim

Annet, Trinn: VG1-VG3
Bel Horizon av G. Bistaki (FR) – Spektakulær vandreforestilling på Kykkelsrud Kraftverk. Velkommen til en storslagen og spektakulær opplevelse på ærverdige Kykkelsrud Kraftverk. Bel Horizon av G.Bistaki er en unik og uforutsigbar vandreforestilling som finner sted i den opprinnelige turbinhallen i Askim, samt i det omkringliggende landskapet. Det franske, internasjonalt anerkjente teaterkompaniet G.Bistaki står bak, i samarbeid med Østfold kulturutvikling Scenekunst og 30 lokale frivillige. Med sitt sterke visuelle uttrykk, surrealisme og humor har kompaniet begeistret publikum over hele verden.I Bel Horizon er lokalbefolkningen en sentral del av kunstverket. Derfor vil innbyggere i Askim (og omegn) medvirke både i utforming av innholdet, og deretter spille i forestillingen sammen med G.Bistaki.Finn ut hvordan du kan melde deg som frivillig til Bel Horizon av G.Bistaki >>Som ved en konsertopplevelse drar G. Bistaki deg inn i et univers der du må gi slipp på logikken, og isteden åpne opp for følelser og sanser. Kompaniet utforsker i forestillingen Bel Horizon hva det er som karakteriserer et folk, gjennom tradisjoner og kultur, for så å transformere det på en forsiktig og leken måte. «Transformasjon» er et gjennomgående tema både når det gjelder innholdet i vandreforestillingen, og den kunstneriske bearbeidelsen av stedet til en altomsluttende installasjon.Forestillingen produseres som en del av det europeiske samarbeidet IN SITU European Platform for Artistic Creation in Public Space, som støttes av EU-programmet Kreativt Europa. Østfold kulturutvikling Scenekunst er eneste norske medlem av dette europeiske nettverket.Tidligere har G.Bistaki vist forestillingene Cooperatzia (The Trail) i 2014, og The Baïna Trampa Fritz Fallen i 2015 på Verket Moss (tidligere Peterson papirfabrikk). Denne gangen er Askim åstedet for eksperimentering.Bistaki is an experience. It is a world in itself. An outdoor spectacle of an unprecedented standard. - COBRA.BE (BELGIA)

Bel Horizon på skolen vgs

Annet, Trinn: VG1-VG3
Informasjon om forestillingen som skal foregå på Kykkelsrud Kraftverk i Askim.Alle som skal se forestillingen Bel Horizon på Kykkelsrud får besøk av kunstner Venke Marie Sortland og en tidligere ansatt på Kraftverket. Disse kommer til skolen i forkant av forestillingen. De vil fortelle om kraftverkets posisjon i Askim og om hvordan Bel Horizon og annen stedspesifikk kunst ønsker å utfordre våre oppfatninger om nærområdene vi omgir oss med hele tiden.

Brødre & søstre (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
"Brødre & Søstre" er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?
Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Østfold kulturutvikling oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 
Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Carl Fredriksens Transport

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
Hva ville jeg ha gjort? Det er spørsmålet man umiddelbart stiller seg når man hører historien om Carl Fredriksens Transport. Ville jeg ha risikert noe for å hjelpe eller ville jeg latt være? Avstanden i tid gjør at disse spørsmålene blir mulige.Carl Fredriksen Transport er navnet på den største flyktningetransporten fra Norge til Sverige under 2.V.K. I løpet av seks uker i 1942/43 ble rundt 1000 personer reddet ombord på lastebiler: Ca.500 jøder og 500 norske milorg-soldater. Det begynte 27.oktober 1942: tidlig om morgenen banket det på i gartneriet til Rolf Syversen på Carl Berner i Oslo. Utenfor stod de fire brødrene London. De var tydelig redde: «Du må hjelpe oss, tyskerne har nettopp tatt faren vår. Alle jødiske menn blir arrestert.»Rolf Syversen hadde ikke vært involvert i motstandsarbeid og han skulle bli far om ikke lenge. Likevel satte han livet på spill for å redde jødiske flyktninger. For Brødrene London var bare begynnelsen på en av krigens mest dramatiske redningsaksjoner. Forestillingen følger menneskene ombord i tre av lastebilene: Familien London, den nitten år gamle jødiske jenta Sara Tomsinsky (Gogo) og de to tsjekkiske barna Vera og Tibor. Disse menneskene skulle komme til å få vidt forskjellige skjebner.Donau-transporten, fangeskipet som fraktet 532 jødiske barn, voksne og gamle til Auschwitz ligger som et dramatisk og tragisk bakteppe. Per Jostein Aarsand forteller historien på en måte som gjør det mulig å ta inn krigens alvor og Solfrid Molland spiller jødisk musikk på trekkspill og synger på jiddisch. 

Der barn sover

Visuell kunst, Trinn: 5-7
«Ett bilde sier mer enn tusen ord…» og sjeldent er dette mer treffende enn i fotojournalistikken. Den svenske fotografen Magnus Wennman har jobbet hele livet med å utvikle seg som en historieforteller. Med sitt prosjekt «Der barn sover» hvor han gjennom den eskalerende flyktningkrisen som rammet Europa i 2015 fotograferte sovende barn på flukt, traff han en nerve som gjorde at en hel verden begynte å lytte til historiene hans. I en serie på 22 bilder viser han oss en gripende fortelling om flyktningbarn på flukt fra krigen i Syria, og deres midlertidige «soverom» på reisen gjennom Europa. 
I skoleversjonen av utstillingen «Der barn sover» vil elevene få møte 8 utvalgte fotografier fra serien direkte montert i sitt klasserom. Dette er et møte som ønsker å gi perspektiv på fotografiet som et estetisk og kunstnerisk - så vel som et kritisk fortellende medium. Ved å invitere til en felles samtale rundt disse fotografiene ønsker vi med «Der barn sover» å åpne opp for diskusjon og refleksjon bilder og visuell kultur så vel som samfunnsrelevante spørsmål rundt den pågående migrasjonskrisen i Europa, den største siden 2. verdenskrig.Magnus Wennman er en høyt prisvinnende fotograf og fotojournalist med bla. 2 World Press Photo Awards, 14 Picture of the Year Awards. Utstillingen «Der barn sover» har bla. vært vist ved Fotografiska Museet i Stockholm, og i FN bygningen i New York.Denne fotodokumentar  produksjonen er utarbeidet i nært samarbeid med DOK-festivalen. DOK-festivalen arrangeres i Fredrikstad hvert år, regnes som Nordens viktigste foto-festival.

Forteljingar om mot

Film, Trinn: VG1-VG3
Pennen er mektigere enn sverdet, sies det. I møtet med de fire menneskene som lar seg portrettere i dokumentarfilmen Forteljingar om mot er det fristende å si seg enig. Mansur Rajih fra Jemen, Asieh Amini fra Iran, Philo Ikonya fra Kenya og Musa Mutaev fra Tsjetsjenia har alle det til felles at de er forfattere eller poeter, og at de har måttet flykte til Norge på grunn av sitt arbeid. Hva var det som gjorde disse menneskene til en trussel mot makten, og hvordan blir noe så viktig at man velger å sette livet sitt i fare?Via arkivfoto, animasjon og opptak fra de skrivende aktivistenes nye hjemland, vever dokumentaren et bilde av det motet som skal til for å heve stemmen i møte med sosiale og politiske problemer. Iblant er dette bildet absurd – som når iranske Amini er invitert til å lese dikt på en mottakelse om ytringsfrihet i regi av det franske utenriksdepartementet, men blir pålagt sensur av arrangørene. Desto viktigere er det at disse historiene blir fortalt og hørt. I så måte erForteljingar om mot en uvurderlig dokumentar om yttringsfrihet og menneskerettigheter, om det å gå mot strømmen og skrive seg en ny og forhåpentligvis bedre virkelighet.Elevene møter regisør Kari Klyve-Skaug som introduserer sin film. I etterkant av filmen får elevene et nært møte en av de medvirkende i filmen, forfatter og poet Asieh Amini. Formidlingsøkten avsluttes med en felles samtale hvor elevene bla. får muligheten til å stille spørsmål. 

Gasspedal animert

Litteratur, Trinn: 8-10
Animert poesifilm? Hva er det? Animatør Kristian Pedersen, som har laget en serie slike filmer under overskriften «Gasspedal animert», besøker skoleklasser for å fortelle og vise fram. Hva skjer med et dikt når det animeres? Hva har animasjon og poesi til felles? I løpet av en skoletime skal elevene få se flere filmer – dette er rett og slett et entusiastisk og åpent møte mellom Kristian og elevene. Poesien blir noe annet etter disse filmene.
Denne produksjonen kan forankres i: Norsk, Kunst og håndverk. Se forslag til bruk i undervisning i mappen: For- og etterarbeid.

Jeg reiser - forfattermøte med Atle Håland

Litteratur, Trinn: 8-10
Hva innebærer det å være på en reise?
Kan man reise gjennom å lese eller skrive, eller må man pakke sekken og dra av sted?
Og hva vil det si å ha noe i bagasjen?
I dette møtet med forfatter Atle Håland blir det korte og lengre skriveøvelser med utgangspunkt i reiser. Det blir samtaler rundt språk og opplesning av blant annet hans tredje diktsamling Jeg reiser, som kom ut i fjor høst på Flamme Forlag.
«Jeg skriver fordi jeg liker å drømme meg bort i tanker. Å skrive er å dokumentere disse tankene, gjøre dem evige. Det vil ikke si at alt jeg skriver kan bli en bok, det tok lang tid å bli forfatter, det er en lang historie. Jeg kaller den historien en dannelsereise. Som forfatter, og som menneske tror jeg man må være villig til å lære. Språket er hele tiden i endring, akkurat som oss. Derfor liker jeg å se på det å skrive og det å leve som det å være på reise. Men det er like viktig å komme hjem. Hjemme kan jeg, i ro og fred, sette det jeg har lært på reisen i et nytt perspektiv.»
Som forberedelse bør elevene ha lest det vedlagt tekstutdraget før forfatterbesøket. Lærer skal være til stede under hele formidlingen og alle mobiler slått av.

Jeg synger din sang min venn

Musikk, Trinn: 1-7
Har du  venner som synger sanger fra sine hjemland? Skjønner du hva de handler om selv om du ikke forstår hvert ord de synger?

De som er barn og ungdom nå, skal overta oppgaven med å utvikle Norge  videre som nasjon. Interesse og respekt for andres kultur og uttrykksmåte er en viktig del av dette arbeidet.

Et fint sted å starte, er å høre på og lære seg  venners sanger. Sanger fra andre kulturer, sanger på andre språk. Denne konserten heter "Jeg synger din sang min venn".  Her får vi høre sanger fram mange land, på mange språk.  Kanskje du kjenner igjen en melodi eller to?.

JØRGEN MOES VEI NR 13 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge Bringsværd og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Kjære Marietha

Film, Trinn: 8-10
Animasjonsfilmen "Kjære Marietha" er en kort selvbiografisk essaydokumentar om en skjebnesvanger hendelse som rammet Marietha Chopra Helgsen under en klassetur til et skisenter i Kongsberg vinteren 2011. Dokumentaren blir fortalt i brevs form fra nå-tidens 24 årige Maria til den da 15 år gamle Maria som var redd for livet før ulykken. Med en gripende og personlig fortelles det om livet før ulykken inntok, og livet etter ulykken med den alt omgripende skaden som ulykken påførte Marietha. Vi følger Marietha, med hennes ord som lydspor, gjennom sorgprosessen og den langvarige rehabiliteringsprosessen. Gjennom disse årene viser Marietha en ukuelig optimse og fremtidstro. Hvordan å akseptere det som har hendt, ikke la skaden forbli en hindring; ikke minst ha vilje til å leve livet! Marietha Helgesen står som produsent for filmen, og har  regi, manus, klipp. Hun var nylig nominert som en av fem finalister til prisen Østfold talentet 2019. 

Linde Hagerup - Plutselig ble det et dikt

Litteratur, Trinn: 5-7
Dette er et mini-kurs i kreativ skriving, og som legger vekt på at alle elvene deltar aktivt både i samtalene forfatteren har med dem; og i selve skriveprosessen. Et sentralt poeng er å ufarliggjøre skrivnignen, gjøre den morsom og overraskende. Alt av skrivning foregår i grupper, og det er viktig at alle oppnår tekstlige resultater. Gjennom forskjellige metoder som forfatteren innfører i kurset, kommer man frem et overraskende resultat: et dikt kan være hva som helst! Alle kan skrive dikt. Alt er lov, og ingenting er feil! Kjente dikt dekonstrueres og bygges opp igjen, muligens med resultater langt unna originalen; men like gyldige!

Luft og kjærlighet

Musikk, Trinn: 1-7
Et blåseinstrument trenger bare to ting for å være lykkelig. Tubaisten Lars Andreas Haug bruker blåseinstrumenter, originalskrevet musikk, improvisasjon og elevenes egen fantasi til å fortelle historien om ”luft og kjærlighet”. Dette er en historie som gjentar seg i utallige variasjoner hver eneste dag i skolegårder over hele verden: Historien om kjærlighet og vennskap!

Making Sense Together

Film, Trinn: VG1-VG3
Kjetil er Kjetil. Kjetil er glad i katten sin, og i å spille gitar. I perioder har Kjetil også mye angst og uro, og hører stemmer; legene kaller det en psykisk lidelse. Mest av alt vil Kjetil greie seg selv. Hva skjer når systemet rundt ham ikke gir ro og stabilitet, men bare stadige institusjonsopphold, medisiner og tvang?Det handler om makt og avmakt i Making Sense Together. Om hvordan norsk psykiatri i dag skaper maktrelasjoner mellom syk og frisk, og en maktesløshet hos pasienter, pårørende og ansatte. I filmen deler fem personer sine nære vitnesbyrd fra psykiatrien. De flettes sammen med arkivmateriale og den fiktive historien om Kjetil og moren hans, og deres møte med helsevesenets byråkrati. Uten å forenkle eller fordømme viser denne filmen hva avmaktsfølelse kan gjøre med menneskers mentale helse og selvbilde.Fra før er filmskaper Ellen Ugelstad kjent for Indian Summer om broren Torstein, som lever med diagnosen schizofreni.Med Making Sense Together har hun laget en dristig, nyansert og brennaktuell dokumentarfilm som også gir håp – ved å lytte til de medvirkendes livserfaringer og ta dem på alvor.

MARTHE WANG (VGS 2019/2020)

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Ny sangstjerne med norske tekster Marthe Wang - singer/songwriter fra Bergen med bakgrunn i Oslo Gospel Choir - vant kritikernes og folkets hjerter på første forsøk. Musikken hennes har blitt beskrevet som «en perfekt blanding av popperler med jazzvendinger», mens andre mener hun kan bli hele Norges favorittartist. Singlene «Til Deg» og «Følg meg» har gått sin seiersgang på radio. Albumet «Ut og se noe annet» har fått strålende anmeldelser fra bl.a. Dagens Næringsliv og NRK. Marthe er en unik tekstforfatter med klokkeklar stemme. Sammen med sine musikere, fremfører hun låtene på en levende og nær måte.

Min nabo Totoro

Film, Trinn: 1-4
Min nabo Totoro  er en japansk animasjonsklassiker fra 1998, som, til stor glede for nye generasjoner, ble re-lansert i 2016.  Dette er et sjarmerende, fargesprakende og magisk stykke barnefilm fra det verdensberømte Studio Ghibli og regissør Miyazaki Hayao. Det er en barnefilm som springer ut av en makeløs fantasi og viser en verden som på mange måter ligner vår egen, men hvor magien aldri er langt unna. Når Mei og Satsuki flytter på landet møter de Totoro, skogens vokter. Plutselig blir hverdagen fylt av magiske eventyr sammen med den svære skogsguden! En vakker vårdag kommer en tungt lastet bil kjørende gjennom et fredelig og fargesterkt landskap. I bilen sitter ti år gamle Satsuki, den fireårige lillesøstera hennes, Mei, og faren deres. For de to søstrene er dette starten på et spennende eventyr, og de legger ikke skjul på at de håper det gamle huset de skal flytte inn i er hjemsøkt. Vel framme i huset syns de faktisk at de ser noe eller noen de slett ikke er sikre på om virkelig kan være der, og henrykte prøver de å bli venner med de merkelige skapningene som kanskje bor i huset deres. Nabokona, som de straks begynner å kalle bestemor, kan fortelle hvem det er de har møtt. Bestemor har nemlig sett litt av hvert før! Innimellom eventyrene og skoledagene finner Satsuki tid til å skrive lange brev til mora, som ligger på sykehus og gleder seg til å gjenforenes med familien sin.

Skildringen av de to jentene er så mesterlig at barn (og voksne !) vil kjenne seg igjen. Ingen som har sett ansiktet til den lettere forelskede gutten Kanta når han har gitt paraplyen sin til Satsuki, eller den furtne Mei som heller vil være med Satsuki på skolen enn å bli passet av bestemor, vil lenger tro at tegnefilmer og barndomsskildringer er noe som er forbeholdt barna.Filmformidler Per Eirik Gilsvik (Film fra Sør)  introduserer filmen. Per Eirik vil også har en liten samtale med elevene i etterkant filmen om dette magiske animasjonsuniverset.

MOMENTUM 10 (grunnskole)

Annet, Trinn: 8-10
Momentum er en av de viktigste biennalene for samtidskunst i Norden, og gjennomføres annenhvert år i Moss. Momentum biennalen er samfunnsaktuell Platform for kunstfaglig refleksjon, som ønsker å både utfordre og styrke samtalen rundt samtidskunst og biennaleformatet.I 2019 feirer Momentum sin 10. utgave med tittelen "The Emotional Exhibition".Momentum 10 gir oss muligheten til å se tilbake på biennalens historie fra et emosjonelt perspektiv. Momentum 10 / The Emotional Exhibition vil kombinere nye produksjoner med tidligere verk fra biennalens fortid. Den vil generere en konstellasjon av situasjoner og en rekke dialoger rundt kunst og presentasjon, rundt følelser og forventninger.Elevene blir gitt en omvisning i utstillingen ved Momentum Kunsthall i Moss sentrum,  og presentert for utvalgte kunstverk av de kunstkyndige formidlerne i staben ved Fylkesgalleriet PunktØ / Galleri F15. 

MOMENTUM 10 (vgs)

Annet, Trinn: VG1-VG3
Momentum er en av de viktigste biennalene for samtidskunst i Norden, og gjennomføres annenhvert år i Moss. Momentum biennalen er samfunnsaktuell platform for kunstfaglig refleksjon, som ønsker å både utfordre og styrke samtalen rundt samtidskunst og biennaleformatet.I 2019 feirer Momentum sin 10. utgave med tittelen "The Emotional Exhibition"Momentum 10 gir oss muligheten til å se tilbake på biennalens historie fra et emosjonelt perspektiv. Momentum 10 / The Emotional Exhibition vil kombinere nye produksjoner med tidligere verk fra biennalens fortid. Den vil generere en konstellasjon av situasjoner og en rekke dialoger rundt kunst og presentasjon, rundt følelser og forventninger.Elevene blir gitt en omvisning i utstillingen ved Galleri F15 på Jeløy, og  presentert for utvalgte kunstverk.  I tillegg vil de bli delt inn i mindre grupper, og oppgaven de skal jobbe med. I samarbeid skal gruppene, med hjelp av ulike verktøy, gi sin tolkning av utvalgte kunstverk. Vi avslutter med en felles presentasjon hvor gruppene legger frem oppgavene for hverandre.

Morkels alfabet

Litteratur, Trinn: 5-7
I Stian Holes nye bok Morkels alfabet møter vi igjen Anna fra Annas himmel. Det er noen som legger ut lapper med ord på jordet. Hvem kan det være? undrer Anna. En kveld ser hun en skygge, en gutt. Kan det være ham? Neste dag står det "Morkel" på lappen. Morkel, som nesten aldri er på skolen.Morkel har en hytte i skogen og Anna finner ham. De er mye sammen og begge er opptatt av ord og bokstaver. Alle har sitt eget alfabet, tenker Anna, det kan ta lang tid å tyde bokstavene. Morkel kan mye om fugler, men en dag er han borte, som en trekkfugl. Anna lengter og håper. Kanskje Morkel kommer tilbake til henne igjen til våren?Morkels alfabet er en vakker historie om vennskap og om hva som er viktig i livet. Historien er både intens og langsom med mye stoff til ettertanke, og illustrasjonene er fulle av undring, natur og liv. Gjennom en forestilling i ord, musikk og bilder får elevene møte Stian Holes svært minneverdige fortelling. Medvirkende: Jonas Bjerketvedt: Musiker, komponist og visuell bearbeidingIngvild Haugstad: Skuespiller

Måne // saks // honning. Skriveverksted med Hedda Robertsen

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Forfatter Hedda Robertsen holder et skriveverksted med fokus på kjønnsroller, objektivisering og feminisme i litteraturen.Er bøker skrevet av kvinner annerledes enn bøker skrevet av menn?Hva menes egentlig med «kvinnelitteratur»?Hvilke temaer skriver kvinner om, historisk og i dag?På hvilke måter brukes språket og litteraturen til å etablere oppfatninger vi har om kjønn?Hedda Robertsen vil bruke eksempler fra kunst og litteratur for å åpne opp samtalen om å skrive i en personlig og politisk sammenheng. Mål med dette skriveverkstedet er å sette i gang kritisk tenkning og bevisstgjøring om myter og ideer knyttet til kjønn, identitet og seksualitet.

Natta pappa henta oss

Film, Trinn: 8-10
Natta pappa henta oss er en personlig dokumentarfilm hvor filmskaper og regissør Steffan Strandberg blander duse hjemmevideoer, uttrykksfulle animasjoner og en nær fortellerstemme for å ta oss med gjennom sin egen utrygge barndom; og om natta som ble så avgjørende for ham og lillebroren.Da moren til Steffan døde følte han ingenting. Ikke sorg. Ikke lettelse. Hvordan ble det sånn? Han forsøker i denne gripende filmen å forsone seg med barndommen hos en mamma som valgte alkohol og flasken framfor sine barn.Steffan Strandberg har valgt ut et knippe sterke minner fra sine formative år som umiddelbart tar oss inn i den omsorgssvikten han og broren opplevde. I en Pandoras eske av fortrengte minner dukker både morsomme høydepunkt, spennende eventyr og såre etterspill opp.Natt pappa henta oss er et stemningsfullt, sårt og ganske sint oppgjør. Med en sterk historie som fungerer både som en tidløs fortelling om foreldresvikt, samtidig som den tar oss med til en brytningstid i overgangen mellom 70- og 80-tallet, hvor fars muligheter til å få foreldreretten begynner å røre på seg i Norge.Filmen introduseres av regissøren selv, og det vil åpnes opp for spørsmål og samtale med elevene i etterkant av filmvisningen.

Om bare Lyseblå kunne bli superhelt

Annet, Trinn: 1-4
Tenk om man kunne ha vært en superhelt i en superheltverden, langt borte. Uovervinnelig, en som aldri ga opp, en som ingen kunne være slemme mot.Hadde man da vært en sånn gutt som man burde være?"Hvis jeg ikke mobber andre, blir jeg mobbet selv - jeg vil ikke bli slått og mobbet mer, mamma". (gutt 6 år)Lyseblå er en redd gutt, men det er det ingen som vet. I skolegården står han ofte alene. Han får ikke være med når de andre guttene spiller fotball, fordi han er for dårlig. Han ødelegger istedenfor. Han bråker i timene og plager de som er pingler. Det er bedre enn å bli mobba selv. Lærerne tør han ikke snakke med, og mamma og pappa blir bare lei seg.Innerst inne drømmer Lyseblå om å være en superhelt slik at lærerne og de andre ungene skal se at han også får til noe og ikke bare er en pyse og en liten dott i universet.Scenekunstneren Katja Brita Lindeberg redefinerte det rosa jenteuniverset for oss i den publikumsvinnende barneforestillingen «Om bare Rosa kunne trylle». Denne gangen retter hun blikket mot forventningene vi møter små gutter med, i alt sitt superheltfokus og idrettsstjernedyrking.Hva er spillereglene, og hva skjer med dem som ikke klarer å spille med? Hva er det som gjør at noen faller utenom? Hva er det som gjør at klovnen Lyseblå mislykkes i å være gutt?

PerFormans Delight

Musikk, Trinn: 1-7
En særegen og bemerkelsesverdig konsertforestilling med den danske slagverkeren Thomas Sandberg. PerFormans Delight er en reise i musikk og lyd hvor Thomas Sandberg lager musikk av alt og med alt. Han tar hele rommet i bruk, utforsker lydene og bringer dem inn i sitt musikalske univers. Slagverksinstrumenter, kropp og stemme blandes med saker og ting vi vanligvis ikke betrakter som instrumenter. Slagverkerens medspillere er mikrofoner og elektronikk, samt elevene som fungerer som lydgivere. Lyder som lages under konserten tas opp og inngår straks i musikken. Bodypercussion, absurd musikalsk komikk og kroppslig performance vil også være ingredienser i denne spennende konsertforestillingen.Thomas Sandbergs nettside med mer informasjon og tips om appene som brukes under konserten finner du her: PerFormansdelightDenne konserten kan forankres i: Musikk. Se lenken til kompetansemål til høyre på denne siden

Peter og ulven

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
"Peter og Ulven" er historien om den lille gutten Peter som bor sammen med bestefaren sin i nærheten av en skog. Han får ikke lov til å gå utenfor gjerdet hvor ulven ligger på lur. En vakker vårdag lurer imidlertid Peter seg ut sammen med vennene sine; en fugl, en katt og en vimsete and.
Dagen forvandler seg til et spennende eventyr når ulven plutselig dukker opp.Det spennende eventyret om Peter og Ulven fortelles gjennom levende musikk fremført av Det Norske Blåseensemble og en halvtimes lang animasjonsfilm. Den russiske komponisten, dirigenten og pianisten Sergei Prokofiev har skrevet musikken til det russiske eventyret "Peter og ulven". Musikken er iørefallende og vakker og de enkelte instrumentene blir grundig presentert av musikerne sammen med dirigenten Halldis Rønning.Forberedelse:Alle skolene får tilsendt DVD i forkant og bør forberede eleven ut fra forslaget til for- og etterarbeid i bolken under 3.-7. trinn som ligger i lenke til høyre på denne siden. Det anbefales at elevene kun ser de foreslåtte utvalgte delene av filmen, og jobber med de musikalske temaene. Grunnen til at vi ikke anbefaler at filmen i sin helhet vises er for å beholde spenningen omkring handlingen, film og musikk, til selve konsertenKompetansemål: Denne forestillingen kan forankres i Norsk og Musikk. 

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: VG1-VG3
22. juli 2011 er en dato som for alltid vil være nådeløst risset inn i vår nasjonale bevissthet. Dagen hvor to terrorangrep ble gjennomført, den destruktive bombe eksplosjonene i Regjeringskvartalet i Oslo og skyte massakren på Utøya i Tyrifjorden."Vi må aldri glemme" ble et flammende mantra etter ugjerningen. For en 16 åring i dag er dette snart et halvt liv siden. Norske skoleelevers kunnskaper og personlige minner fra 22. juli vil fra nå av være preget av tiden som går. I den grad terrorangrepene er tilstede i bevisstheten deres er det i minkende grad som personlige minner, og i økende grad som en del av det kollektive minnet som forvaltes og videreformidles gjennom generasjoner. Rekonstruksjon Utøya (2018) er en dokumentarfilm om å overleve og leve videre, og om å gjøre det med traumatiske minner om den mest omfattende og brutale fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Norgeshistorien. De overlevende Rakel, Mohammed, Jenny og Tore er unike sannhetsvitner som bærer historien. I et tomt, svartmalt filmstudio i Målselv rekonstruerer de i løpet av to uker sommeren 2017, sine sterkt personlige opplevelser fra denne skjebnesvangre dagen 22. juli 2011. Sammen med tolv unge medvirkende og et filmteam gjenforteller og rekonstruerer de fire dagen som ville forandre deres liv for alltid. I denne vonde, vanskelige og verdige dokumentaren vender de fire overlevende tilbake til minnene fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.Tross filmens dramatiske og traumatiske bakteppe, finner vi i Rekonstruksjon Utøya en vakker og sterk grunntone, en nerve, som hviler i håp, samhold og fremtidstro om at gjerningsmannen ikke vant; men at demokratiet seiret! Filmen er regissert av Carl Javér, har i 2019 vunnet 2 "Guldbaggen" (høyeste utmerkelse i svensk filmindustri), for beste regi og beste dokumentar. Elevene får møte Carl Javér og en av skuespillerne i forbindelse med filmvisningen, og som også vil ha en samtale med elevene i etterkant av visningen.Ellen Lande, filmskribent i Ny Tid har i sin anmeldelse utalt "Rekonstruksjon Utøya er nær, modig og varm - hvis du bare orker å se én film om Utøya, anbefales det varmt å se denne. "

Ritam - ரிதம் - ритам

Musikk, Trinn: 8-10
I konserten RITAM møter vi Jovan, Stephane og Bojan som møttes i verdensmetropolen Paris. Bojan og Jovan er begge fra Serbia men bor i Frankrike og Norge. Stephane er Tamil men bor i Frankrike. Ritam er det samme ordet på serbisk som på tamilsk og betyr rytme på norsk. Og akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der Jovan, Bojan, og Stephane har sine røtter.Gjennom dette musikalske møte, berører konserten temaer som demokrati og migrasjon og hvordan vi uproblematisk kan kommunisere med ulikt språk og ulike musikalske røtter. "Å få inn ulike kulturer fra andre land i DKS, vil bidra til at barn og unge enda bedre forstår hvilket multikulturelt samfunn vi lever i. Dette er viktig å ta tak i da de enda er unga, her skal det jo være plass til alle". Marius Ekhagen, Ungdomsrådet i Kulturtanken Les mer om Ungdomsrådet i Kulturtanken


Simon Stranger - Leksikon om lys og mørke

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
”Hva fikk den beskjedne skomakersønnen Henry Rinnan til å bli en av norgeshistoriens mest forhatte skikkelser? Og hvorfor skulle en jødisk familie velge å flytte inn i hovedkvarteret til Rinnan etter krigen, i huset som ble stående som selve symbolet på ondskap?

Da forfatter Simon Stranger får vite at hans kones familie har bodd i huset der Rinnanbanden holdt til, det beryktede Bandeklosteret, begynner han å grave frem historien til Komissar-familien, både de som overlevde, og de som ble drept. Arbeidet stiller ham overfor menneskeheten på sitt mørkeste, og romanens nedslag i livet til Henry Rinnan viser hvilke konsekvenser ydmykelser, utenforskap og sinne kan få. Samtidig vokser en annen fortelling frem, om overlevelse, samhold og hvordan leve videre.

I denne storslåtte, ambisiøse  og kritikkerroste romanen som mottok Bokhandler prisen 2018, setter Simon Stranger sammen brikker som spenner over et århundre og berører de vakreste og vondeste sidene ved menneskelivet.

SITUASJONER - en kunstnerisk utforskning av arkeologi

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Hvordan tilegner vi oss kunnskap om fortiden?Kunstneren Nina Torp har fulgt et arkeologisk utgravingsprosjekt. Dette resulterte i utstillingen «Situasjoner – det arkeologiske rommet» ved Kulturhistorisk museum i Oslo i 2018. Elevene får møte kunstneren og se noe av utstillingen. 

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Sarah Camille forteller oss historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i nebbet sitt. Denne lille historien er starten på en hel forestilling. Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting i livet. Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik; og mye imellom. Musikken du får høre i denne konserten er en spennende blanding av jazz, brasiliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikkMedvirkende:
Sarah Camille Osmundsen, sang, slampoesi
Lius Barruch, perkusjon
Alejandro Gispert, bass
Jørn Erik Ahlsen, gitar

STAR WÅRS (MED Å) (Madam Pysj)

Scenekunst, Trinn: 1-7
STAR WÅRS (MED Å)Når vi leker, er det ikke alltid like enkelt – eller viktig – å holde seg til den originale historien. Og noen ganger kan det bli like bra, eller til og med bedre, om vi blander historiene litt!For hvordan var det nå igjen; minner ikke Star Wars veldig om våre egne, mer tradisjonelle eventyr, med riddere, prinsesser, og skumle slemminger som må overvinnes?På 40 minutter serverer skuespillerne – godt hjulpet av barna selv - en forestilling full av latter og gisp – og masse musikk - som passer like godt for alle, enten de elsker historien Star Wars, eller aldri har hørt den før.Forestillingen er tilpasset DKS etter støtte fra Akershus DKS og praktisk tilrettelagt av Akershus Teater.ANSVARLIGEUtøvere/grupper: Madam Pysj ASMEDVIRKENDEJoachim Joachimsen (Utøver)Eirin Schou Fævelen (Utøver)Kristoffer Veiersted (Utøver)Thomas Stene-Johansen (Utøver)Sindre Strand Offerdal (Utøver)Mathias Melsæter Rydjord (Utøver)Jonas Andersen Sandvik (Utøver)Jacob Vigeland (Utøver)
Håvard Gressum Antonsen (Komponist)Joakim Borgen (Regissør og manusforfatter)Bror Kristiansen (Lyddesigner og manusforfatter)


Sticks stones broken bones

Scenekunst, Trinn: 1-4
Flyvende kyllinger, hjernetransplantasjoner, snikende ninjaer! 
Opplev at kjøkkenavfall blir transformert til surrealistiske skyggefigurer.
I hver eneste scene kan publikum se transformasjonen fra søppel til crazy og hylende morsomme levende tegneseriefigurer!Skranglete, magisk og utrolig morsomt. Bunk Puppets viser hvordan rot og papp i møte med fantasien kan resultere i magiske karakterer og historier. Denne forestillingen er et slags sketsje-show med skyggeteater, en rad med snåle, morsomme og overraskende situasjoner.Forestillingen er på engelsk, men er svært visuell og med lite språk.Bunk Puppet har turnert verden over med sine skyggeteater-forestillinger.

Stille møter. Store rom

Visuell kunst, Trinn: 1-4
Stille møter. Store rom er en vandreutstilling med kunsthåndverk fra fem nordiske kunstnere. Utstillingen bygger på den tradisjonsrike utstillingsrekken på Galleri F 15; Tendenser. Galleriet har fulgt utviklingen av kunsthåndverket, fra brukskunst til dagens grenseoverskridende praksis, helt siden 1971. I utstillingen møter elevene kunstnere som arbeider i hvert sitt materiale og sin tradisjon, men som utfordrer hva kunsthåndverk kan være. Med utgangspunkt i keramikk, porselen, tekstil, smykkekunst og foto skapes ikke funksjonelle gjenstander, men konseptuelle kunstverk som på ulik vis kan få oss til å reflektere rundt hverdagslige situasjoner og vårt forhold til natur, minner og kropp.I formidlingen av utstillingen vil vi fokusere på at barna tar i bruk hele sanseapparatet. Vi legger vekt på det å se, men og bruke hele kroppen i møte med arbeidene. Hvordan beskrive det man ser og hvordan det føles? Ved å ta i bruk sansene legger vi vekt på hvordan kunstverket virker på oss fysisk. Hvordan er forholdet mellom det å se og det å røre?Kunstnerne:Irene Nordli (NO), Marie Torbensdatter Herman (DK), Sigurd Bronger(NO), Miro Sazdic (SE), Gunvor Nervold Antonsen (NO)

Stumfilmkonsert

Musikk, Trinn: 1-7
Stum film, men aldri helt stille. Musikk har alltid vært en viktig del av en filmopplevelse, og særlig i stumfilmens tid hvor filmvisningen alltid hadde levende musikk til visningene. Stumfilmpianisten akkompagnerte filmen, men musikken gav også publikum viktige hint om stemninger og atmosfære.Kjetil Schjander Luhr er en ekte stumfilmpianist. Til vanlig arbeider han på Cinemateket i Oslo, men nå skal han lage stumfilmkonserter i skolens gymsaler. Han viser hvordan musikken er et viktig element for filmopplevelsen, og hvordan den kan være med på å fortelle historien i filmen. I tillegg består musikken av en del improvisasjon, noe som gjør at de gamle filmene får et element av nyskapning og uforutsigbarhet.Denne forestillingen kan forankres i: Musikk og norsk. Se lenken til kompetansemål til høyre på denne siden.

Symphony - Tunnel Vision

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Symphony  - Tunnel Visioner et interaktivt verk av kunstnerduoen Lundahl & Seitl og var en del av Momentum 8 (2015). Verket ble innkjøpt av Punkt Ø og det ble laget en versjon for Galleri F 15. Den tredje og siste versjonen blir for bruk i skoler (gymsal). Elevene utfordres til å lede og bli ledet av hverandre, og ta i bruk hele seg i møte med dette virtuelle verket. Fratatt den visuelle sansen, ledes man innover i sin egen forestillingsverden.Med bind for øynene og lyd i hodetelefoner blir eleven ført gjennom rommet i bestemte koreografiske bevegelser. Gjennom lyd, lys og koreografi skapes det i Symphony - Tunnel Vision en total sanselig opplevelse hvor rom, tid og persepsjon utforskes.I dette interaktive verket handler det om den unike estetiske opplevelsen hver enkelt elev får, og som blir viktig å snakke om i etterkant. Hva så man, hva luktet man, hva følte man? Hvordan er dette kunst når vi faktisk blir fratatt vår visuelle sans? Hvordan bruker man da sine andre sanser? Og er disse kanskje like viktig for kunstopplevelsen? Opplever man kunst bare med øynene?

Tomboy

Film, Trinn: 5-7
Tomboy er en gripende film som befinner seg i skillet mellom uskyldig barndom og en gryende, røff ungdomstid. Den er en følsom, realistisk og til tider komisk, med sterke prestasjoner fra alle involverte. Dette er regissør Céline Sciammas kritikerroste og prisvinnende andre spillefilm.I filmhandlingen møter vi en familie med to døtre, 10 år gamle Laure og 6 år gamle Jeanne. I jeans og t-skjorte, og med kortklipt hår, er det lett å forveksle Laure med en gutt, og det er nettopp det som skjer da hun møter nabojenta Lisa. Laure blir Mikael. Hjemme med foreldrene og den jentete lillesøsteren er hun Laure - med vennene og den nye kjæresten er hun Mikael. Med kreative midler skjuler hun sin lille hemmelighet og bygger sin nye identitet. Men leken må nødvendigvis ende: Skoleferien er snart over. Sannheten må frem i lyset og Laure må ta konsekvensene av det som begynte som en uskyldig lek.Tomboy /  guttejente er som oftest en noe nedsettende betegnelse på ei jente som oppfører seg mer likt kjønnsrollen til en gutt enn kjønnsrollen til en jente. Uttrykket kan også peke på ei jente som benytter seg av leker tilsvarende gutter på samme alderMed Tomboy leverer regissør Céline Sciamma leverer en varm fortelling om oppvekst, kjønnsidentitet og seksualitet. En film som også handler om forhold mellom barn, og mellom barn og foreldre; og ikke minst det mer komplekse forholdet mellom ens hjerte og kropp. Filmen har vunnet en rekke priser, deriblant Teddy-prisen under filmfestivalen i Berlin.Filmen innledes, og avsluttes med mulighet for samtale og spørsmål om tematikk, av filmjournalist Karsten Meinich fra filmnettstedet Montages.no

UFEST 2020

Kunstarter i samspill, Trinn: 8-10
VELKOMMEN TIL UFEST!Hele denne skoledagen skal foregå i Parkteatret og Moss sentrum. Den kulturelle skolesekken i Østfold og UFEST samarbeider med byjubileet i Moss om å gi elevene i 8., 9. og 10. trinn en dag full av forskjellige kulturuttrykk. Og først ut er Cirkus Absence.Her møter elevene de tussete klovnene, de siamesiske tvillingene, den mystiske magikeren og damen med skjegg – og blir med å ta rotta på den sleipe sirkusdirektøren og hans assistent, gorillaen.Circus Absence er historien om et suksessrikt sirkus som tar pusten fra publikum. I skyggen av de fantastiske artistene står en fattig ryddegutt med en stor drøm om å få bli med i manesjen. Når det viser seg at den griske direktøren er en stor svindler, er det nettopp ryddegutten som tar affære. Og det blir et spektakulært oppgjør!Absence Crew er kåret til norgesmestere i breaking og er kjent fra Norske Talenter og Mitt Dansecrew på TV2. De har produsert en rekke kritikerroste og populære teaterforestillinger hvor breaking står i sentrum.Etter denne halsbrekkende forestillingen er det på tide med lunsj. Vi oppfordrer alle elever til å ta med seg matpakke og spise den i godt lag med elevene fra de andre skolene på festivalområdet.Deretter er hiphop-gruppa Awesomnia klare for å røske litt tak i elevene.«Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd!» sier Maria «LOTUS» Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.«Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.» sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. For dette er hiphop med mening. Awesomnia består av beatboxer Beatur fra Island og Nick Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv, smooth og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.Vi lover elevene mange inntrykk med disse to forestillingene, og gleder oss til å bli med dere gjennom dagen.

Verksted - TRYKK! LINO

Visuell kunst, Trinn: 6-VG3
Trykk! Lino. Grafikkverksted med linosnitt.
I vår digitale tidsalder hvor både tekst og bilder kan spres i det uendelige, til og med uten først å trykkes, gir denne produksjonen en håndgripelig kjennskap til opprinnelsen for å spre og dele. Målet med tilbudet er å gi elevene innsikt i, og erfaring med grafiske teknikker.Grafikk er oppstått av behovet for å mangfoldiggjøre og spre bilder og tekst, og boktrykkerkunsten er direkte utviklet av tresnittet. Workshopen gir en innføring i de ulike grafiske teknikkene. Med workshopen følger en liten utstilling med tre grafiske verk som representerer ulike teknikker, og utstyr for å lage linosnitt og flere eksempler linosnitt (kopier). Det kreves ikke noe forkunnskap eller forarbeid for workshopen. Elevene lærer seg teknisk innfallsvinkling til mediet, hvordan man kan arbeide, litt materialkunnskap, trykking og presentasjon. Det er åpent for elevene å jobbe fritt med bilder og /eller tekst. Det kreative aspektet med å arbeide i dette mediet åpner opp for nye spennende muligheter og tankeganger samt gi et innblikk i kunstens verden.Programlengde: 4 skoletimer (ca. 180 minutter)Arena: skole / klasserom
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter